Jak sprawdzić przebieg samochodu

Szukając używanego samochodu każdy kupujący chce trafić na swoją okazję. Wymarzone auto używane to te z małym przebiegiem, a więc takie, którym bez większych inwestycji finansowych jeszcze jakiś czas pojeździmy. Oczywistym jest, szczególnie przy bardziej nowoczesnych samochodach 5-8 letnich, że po pewnym przebiegu – 100 – 150 tys. km – właściciela czeka kilka nieuniknionych procedur związanych z obsługą samochodu, które jednak wymagać będą wkładu finansowego, czasami całkiem sporego.

 

Samochody z mniejszym przebiegiem osiągają wyższe ceny i są bardziej poszukiwane przez kupujących. Z tego powodu tak rzadko na rynku aut używanych spotkać można samochody z autentycznym przebiegiem. Popularne są usługi „korekty wskazań licznika” – obniżyć przebieg można zarówno w autach z licznikami analogowymi jak i elektronicznymi.

 

Jak w takim razie sprawdzić prawdziwy przebieg auta? Pierwszą zasadą przyświecającą kupującemu powinna być poniższa zależność:

Jak sprawdzić przebieg samochodu

Wykres pokazuje zależność autentycznego przebiegu auta od typu pojazdu i rodzaju paliwa

Uchodzące za oszczędne i zużywające mało paliwa samochody z silnikami diesla kupowane są przede wszystkim przez osoby i firmy planujące intensywną eksploatację pojazdu. Nowe auta z silnikami dieslowskimi są droższe od tych z silnikami benzynowymi, a inwestycja w silnik Diesla opłaca się (tak się przynajmniej uważa) przy przebiegach rocznych oscylujących w okolicach 30.000 km.

 

Z drugiej strony wykresu mamy małe samochody miejskie z silnikami benzynowymi. Te z kolei kupowane są przede wszystkim do wykorzystania na krótkich dystansach (dojazdy do pracy, okazyjne dalsze wypady).

 

Jako punkt wyjścia należy przyjąć, że każdy samochód używany przejeżdżał rocznie minimum 15.000-20.000 km. Od tego przebiegu będziemy odejmować lub dodawać do niego w zależności od klasy samochodu i rodzaju silnika. Jednak przyjęcie tego założenia pozwoli nam wyeliminować np. kompletnie niewiarygodnego sprzedawcę podczas poszukiwania używanego auta. Jeśli np. widzimy ogłoszenie „VW Passat 1.9 TDI rocznik 2005 z przebiegiem 45.000 km” – możemy od razu tego typu ogłoszenie odrzucić.

 

Małe samochody z silnikami benzynowymi mogą przejeżdżać rocznie mniej kilometrów, więc wiarygodny może być w tym przypadku przebieg ok. 70.000-80.000 km dla samochodu typu Fiat Panda z roku 2006-2007 (pierwszy właściciel, używany przez osobę prywatną). Od każdej reguły są jednak wyjątki. Miejskie auta służące jako środek transportu w firmach mogą być bardzo wyeksploatowane a ich przebiegi mogą osiągać wielkie wartości. Jednak w przypadku samochodów z tego segmentu łatwiej będzie nam wychwycić intensywną eksploatację oceniając stan klamek, wnętrza ogólnie, kierownicy, bagażnika czy tapicerki. W samochodach miejskich do wykończenia wnętrza producenci używają tańszych, mniej odpornych na zużycie, materiałów. Wytarta kierownica, okolice drążka zmiany biegów i sam drążek, pedały, uchwyty do otwierania drzwi. Tym elementom warto się przyjrzeć. To samo dotyczy elementów zawieszenia – łatwiej będzie nam usłyszeć „odzywające się” elementy w układzie zawieszenia mocno wyeksploatowanego małego auta. Auta małe z silnikami benzynowymi i instalacją LPG z pewnością będą miały dużo większy autentyczny przebieg niż ich odpowiednik, który na gazie nigdy nie jeździł.

 

Metodę oceny stanu wnętrza pojazdu również stosujemy przy autach klasy średniej jednak pamiętać musimy, że materiały we wnętrzu, przy normalnej eksploatacji, mogą nie zdradzać śladów zużycia nawet po przejechaniu grubo ponad 100.000 km.

 

Ocena faktycznego przebiegu samochodu może być utrudniona, jeśli sprzedający postanowił przed wystawieniem auta na sprzedaż wymienić w nim fotele, kierownicę czy licznik na nowe lub mało używane. Dlatego tak ważne jest dokładne obejrzenie deski rozdzielczej/przyrządów samochodu. Każde niedokładności spasowania elementów, trzeszczenie plastików powinny być sygnałem alarmowym. Jeśli szukamy konkretnego modelu samochodu warto obejrzeć kilka pewnych egzemplarzy tak, aby wiedzieć, jak prawidłowo powinno wyglądać wnętrze pojazdu (szczeliny między elementami, spasowanie itd.). Łatwiej będzie nam wtedy wychwycić wszelkie próby retuszu prawdziwego przebiegu auta.

Opinie: Jak sprawdzić przebieg samochodu (308)

Zycho napisał: 11 czerwca 2012 o 15:15

jasne i jeszcze to zależy czy jeździł Polak, Rusek, Turek czy Niemiec, a takiego niezbędnego wykresu to już brak?! :)

Odpowiedz

Pingback: URL

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>